Widok zawartości stron
Funkcje turystyczne stanowią jedną z podstawowych funkcji społecznych, jakie
spełniają lasy, a celem polityki leśnej powinno być „... uregulowanie i ukierunkowanie
rekreacji i turystyki na obszarach leśnych w sposób godzący funkcje społeczne lasów z
ochronnymi i produkcyjnymi". Obszary leśne stanowią jeden z najbardziej atrakcyjnych
elementów penetracji turystycznej ludności. Jednocześnie turystyka i rekreacja są jedną
z form antropopresji w lasach (Radziejowski, 1997).
Obszar Nadleśnictwa Milicz łączy w swym zasięgu wiele różnych form krajobrazowych,
przez co stanowi region o wysokich walorach turystycznych. Szereg atrakcji krajoznawczych, kulturowych, bogactwo przyrodnicze oraz dostępność komunikacyjna
powodują, że rejon ten stanowi dogodny teren dla uprawiania różnych form turystyki.
Turystyka i związana z nią sfera infrastrukturalno – ekonomiczna stały się także ważnym
kierunkiem rozwoju gospodarczego powiatów w regionie.
Czynniki kształtujące atrakcyjność turystyczno-rekreacyjną Nadleśnictwa Milicz
to m. in.:
Ø przyrodniczo-leśne urozmaicenie terenów nadleśnictwa,
Ø istniejące obiekty turystyczno-wypoczynkowe znajdujące się w regionie,
Ø lokalizacja w zasięgu nadleśnictwa lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie
ośrodków miejskich (miasta: Wrocław, Milicz, Trzebnica, Krotoszyn,
Żmigród),
Ø liczne osobliwości przyrodnicze: rezerwaty przyrody, park krajobrazowy,
wyznaczone Obszary Natura 2000, pomniki przyrody, wiele cennych
pod względem przyrodniczym drzewostanów,
Ø dobrze rozwinięta baza noclegowa i istniejące terenowe punkty informacji
turystycznej,
Ø rozwinięta baza internetowa informacji turystycznej i wypoczynkowej,
Ø liczne miejsca kultu i pamięci, m. in. wiele zabytkowych kościołów i kaplic
zlokalizowanych w zasięgu terytorialnym nadleśnictwa.
Ø przebieg licznych szlaków turystycznych i ścieżek edukacyjnoekologicznych,
Ø lokalizacja ścieżek spacerowych, ścieżek rowerowych,
Ø liczne rzeki i zbiorniki wodne sprzyjające uprawianiu sportów wodnych i
wędkarstwa,
Ø bogactwo runa leśnego w lasach nadleśnictwa,
Ø dostępność komunikacyjna,
Ø istniejące parkingi leśne i miejsca postoju dla pojazdów mechanicznych.
Nadleśnictwo Milicz od 2003 roku prowadzi działalność edukacyjną
na podstawie Zarządzenia nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9
maja 2003 roku. W związku z tym, że jednym z zadań realizowanych przez Lasy Państwowe
jest edukacja leśna, w 2003 roku powstał Program Edukacji Leśnej Społeczeństwa.
Program ten określił zasady, zakres i zadania realizowane na poziomie nadleśnictwa.
W Nadleśnictwie Milicz propagowanie edukacji leśnej w społeczeństwie realizuje
się głównie poprzez:
• Zajęcia terenowe. Głównie na ścieżkach edukacji przyrodniczo-leśnej,
• Spotkania z leśnikiem w szkołach i przedszkolach,
• Akcje terenowe np. sprzątanie świata, rajdy, sadzenie lasu, zimowe dokarmianie
zwierząt,
• Konkursy wiedzy przyrodniczej i leśnej współorganizowane przez nadleśnictwo,
• Warsztaty organizowane dla różnych grup społecznych,
• Realizacja programów współfinansowanych przez nadleśnictwo o tematyce
przyrodniczej.
Celem właściwego wykorzystania walorów turystyczno-wypoczynkowych terenów
nadleśnictwa i dużego potencjału praktycznej wiedzy leśnej, zaleca się kontynuację
aktywnej współpracy z samorządami, dalszą współpracę z organizacjami turystycznymi,
szkołami itp.
Aby jednocześnie ograniczyć negatywne oddziaływanie ruchu turystyczno – rekreacyjnego
na środowisko leśne, udostępniono liczne miejsca postoju przy ważniejszych szlakach komunikacyjnych, oznakowano miejsca postoju i tereny wypoczynkowe,
zabezpieczono także w tych rejonach kosze i kontenery w celu składowania śmieci,
przygotowano infrastrukturę przeciwpożarową i plan działania w przypadku powstania
pożaru, wszczęto kampanię informacyjną poprzez lokalizację tablic informacyjnych,
oznakowań szlaków turystycznych, ścieżek krajobrazowo – edukacyjnych itp.
Szczegółowy opis infrastruktury turystycznej i edukacyjnej nadleśnictwa zawarto
w Programie Ochrony Przyrody dla Nadleśnictwa Milicz. Urządzenia turystyczne (m.
in.szlaki, ścieżki edukacyjno-ekologiczne) - ich rodzaj i lokalizacja, będą przedstawione
na sporządzonej oddzielnie mapie tematycznej. Do zadań nadleśnictwa w zakresie zagospodarowania rekreacyjnego w najbliższym okresie gospodarczym należeć będzie współuczestniczenie w inicjatywach organów odpowiedzialnych za:
- utrzymanie w należytym stanie technicznym istniejących urządzeń i obiektów turystycznych
– bieżąca ich konserwacja, remonty, oznakowanie,
- tworzenie w miarę potrzeb (w miejscach o szczególnie nasilonym ruchu turystycznym)
nowych miejsc wypoczynku, doposażenie istniejących w potrzebne urządzenia,
- tworzenie i urządzanie ścieżek spacerowych w pobliżu ośrodków miejskich,
- wytyczanie kolejnych tras rowerowych, tras do jazdy konnej.
W ostatnich latach obserwuje się znaczne zwiększenie zainteresowania turystycznego
regionem, w zasięgu terytorialnym nadleśnictwa. Coraz popularniejszą formą
wypoczynku oferowaną w wielu miejscowościach regionu jest tzw. agroturystyka,
czyli wypoczynek w specjalnie do tego celu przystosowanych gospodarstwach wiejskich.
Dość popularną formą turystyki tego regionu są także różne formy turystki
wodnej – kajakowej związanej z rzeką Barycz.
Równolegle z rozbudową bazy noclegowej, powstają nowe szlaki turystyczne,
ścieżki spacerowe, rozbudowuje się infrastruktura związana z obsługą ruchu turystycznego.
W wielu opracowaniach strategicznych dotyczących przyszłości gospodarczej
regionu wymienia się turystykę jako szansę jego dynamicznego rozwoju. Niewątpliwie
nasilenie ruchu turystycznego na tym obszarze spowoduje także większą penetrację
turystyczną obszarów leśnych. Stąd w najbliższym okresie gospodarczym, należy
utrzymywać w odpowiednim stanie technicznym istniejącą infrastrukturę turystyczną
oraz dążyć do jej rozbudowy w zakresie zapewniającym dostateczną obsługę występującego
na obszarach leśnych ruchu turystycznego. Niezbędna będzie koordynacja
działań w zakresie zagospodarowania rekreacyjnego z organami samorządu lokalnego
oraz działającymi organizacjami turystycznymi.
Najnowsze aktualności
Lasy Państwowe z dodatnim wynikiem finansowym za 2024 rok
Lasy Państwowe z dodatnim wynikiem finansowym za 2024 rok
Lasy Państwowe zamknęły finansowo rok 2024, osiągając wynik finansowy na poziomie 764 mln zł netto. Obowiązkowa wpłata, którą LP przekazały do budżetu Państwa z tytułu prowadzonej przez siebie sprzedaży drewna za 2024 r. wyniosła ok. 224 mln zł.
Poza powyższą wpłatą do budżetu, Lasy Państwowe w minionym roku odprowadziły m.in. 387 mln zł podatku leśnego oraz 36 mln zł podatku od nieruchomości, 1,5 mld zł podatków i innych obciążeń pośrednich, 1,8 mld zł podatku VAT. W sumie daje to kwotę ponad 4 mld złotych.
- Mamy świadomość ogromnej roli gospodarczej, jaką pełną Lasy Państwowe w naszym kraju. Suma wpływów do budżetu państwa bezpośrednio od Lasów Państwowych prawie to 4 miliardy złotych. Dodatkowo, rzeczywiste koszty, jakie LP ponoszą z tytułu realizacji zadań związanych z ochroną przyrody szacowane nawet na miliard złotych. Rosną koszty wynikające z potrzeby dostosowania lasów do zmian klimatu oraz ochrony lasu, sam koszt rocznej ochrony przeciwpożarowej Lasów Państwowych to niemal 160 mln zł. Wyzwań jest dużo, ale zeszłoroczny wynik finansowy pokazuje, że leśnicy dobrze gospodarują majątkiem skarbu Państwa - mówi Jerzy Fijas , zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. zrównoważonej gospodarki leśnej
Sektor leśno-drzewny, którego kołem zamachowym są Lasy Państwowe wypracowuje około 4% PKB. Jest to wartość zbliżona do tej, którą z budżetu państwa przeznaczamy na obronność.
Należy także podkreślić, że pojawiające się w mediach oraz wypowiedziach polityków informacje na temat prognozowanej na 2025 r. straty Lasów Państwowych, wynoszącej 700 mln zł, nie są prawdziwe. Na chwilę obecną, prognozy finansowe pozwalają szacować, że Lasy Państwowe osiągną w 2025 roku dodatni wynik finansowy na poziomie ok 400 mln zł brutto.
- Odpowiedzialność za słowo nabiera w dzisiejszych czasach coraz większego znaczenia. Przedstawianie w przestrzeni publicznej informacji w sposób niepełny, w sposób osadzający je w fałszywym kontekście lub mówiąc wprost – przestawianie informacji zmanipulowanych lub nieprawdziwych, w odniesieniu do przedsiębiorstwa stanowiącego jeden z filarów polskiej gospodarki jest, zwłaszcza w świetle obecnej sytuacji międzynarodowej, jest działaniem skrajnie nieodpowiedzialnym - mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
Wynik finansowy dotyczący 2025 roku będzie w ogromnej mierze zależał od tego, jak w drugim półroczu będą kształtowały się ceny drewna.