Asset Publisher
Zasoby leśne
Na terenie naszego nadleśnictwa przeważającym typem siedliskowym jest bór mieszany świeży (BMśw) oraz las mieszany świeży (LMśw). W typach tych dominuje sosna, której udział zmniejsza się wraz ze wzrostem żyzności siedliska na korzyść dęba i buka.
Udział siedlisk leśnych:
•51 proc. – lasowe, czyli drzewostany z przewagą gatunków liściastych
•47 proc. – borowe, czyli drzewostany z przewagą gatunków iglastych, najczęściej sosny i świerku
•2 proc. – olsy, czyli lasy porastające żyzne, bagienne tereny
STRUKTURA TYPÓW SIEDLISKOWYCH LASU W NADLEŚNICTWIE MILICZ
Udział gatunków lasotwórczych:
•74,92 proc. – sosna
•10,58 proc. – dąb
•5,8 proc. – buk
•4,68 proc. – olsza
•2,06 proc. – brzoza
•1,96 proc. – pozostałe (świerk, daglezja, grab, jawor, jesion, lipa, osika, akacja)
POWIERZCHNIOWY UDZIAŁ WEDŁUG GATUNKÓW PANUJĄCYCH
Udział drzewostanów w klasach wieku:
Rozpiętość klasy wieku wynosi 20 lat (np. I klasa wieku – drzewostany w wieku do 20 lat, II klasa – 21 – 40 lat, III klasa – 41 – 60 lat itd.).
W Nadleśnictwie Milicz występuje nierównomierny rozkład powierzchni w klasach wieku.
Rozkład ten charakteryzuje się:
•12,08 proc. – I klasa
•15,07 proc. – II klasa
•29,64 proc. – III klasa
•13,55 proc. – IV klasa
•12,71 proc. – V klasa
•15,55 proc. – VI klasa i starsze
Grunty leśne nie zalesione- 1,4 proc.
Przeciętna zasobność drzewostanów:
•Buk – 300 m sześc./ha
•Sosna – 298 m sześc./ha
•Olsza – 285 m sześc./ha
•Dąb – 275 m sześc./ha
Podział Nadleśnictwa na leśnictwa
Porównawcze zestawienie wskaźników obrazujących stan zasobów drzewnych dla Nadleśnictwa Milicz
Lp. |
Wskaźnik |
Jedn. |
Wg stanu |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1969 |
1984 |
1996 |
2006 |
2016 |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Powierzchnia leśna zalesiona i nie zalesiona |
ha** |
- |
23177 |
24052 |
24559 |
24673 |
2 |
Zasoby miąższości |
tys.m3 |
- |
4736 |
5924 |
7116 |
7244 |
3 |
Przeciętna zasobność na 1 ha (pow. leśna zalesiona i nie zalesiona). |
m3 |
166 |
206 |
246 |
290 |
294 |
4 |
Przeciętny wiek drzewostanów |
lat |
47 |
50 |
54 |
58 |
61 |
5 |
Spodziewany bieżący roczny przyrost drzewostanów na 1 ha - tablicowy |
m3 |
3,53 |
4,17 |
4,57 |
7,92 |
7,24 |
6 |
Przeciętna miąższość użytków rębnych na 1 ha/ rok (za okres ubiegły) |
m3 |
3,20 |
2,99 |
1,62 |
2,41 |
3,41* |
7 |
Przeciętna miąższość użytków przedrębnych na 1 ha/ rok (za okres ubiegły) |
m3 |
0,99 |
1,68 |
2,45 |
3,14 |
3,51* |
8 |
Uzyskany w ubiegłym okresie bieżący roczny przyrost drzewostanów na 1 ha |
m3 |
4,79 |
7,53 |
7,57 |
9,75 |
7,44 |
Odniesienie do powierzchni leśnej zalesionej i nie zalesionej.
(*) uwzględniono także użytki przygodne.
(**) powierzchnia w pełnych hektarach.
Asset Publisher
KONSULTANCI ZACZYNAJĄ PRACĘ
KONSULTANCI ZACZYNAJĄ PRACĘ
Lasy Państwowe stawiają na dialog i otwartość. W tym celu we wszystkich 429 nadleśnictwach i 17 regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych uruchomiliśmy stanowisko konsultanta ds. kontaktów społecznych.
Lasy to ogromna wartość dla Polek i Polaków. Przekonaliśmy się o tym szczególnie w okresie pandemii. Temat lasów i ich ochrona stał się jednym z wiodących przedmiotów dyskusji społecznej.
– Jesteśmy świadomi tego, że Polki i Polacy stawiają przed nami zdecydowane oczekiwania, by zwiększyć funkcję ochronną naszych lasów. Chcemy wysłuchać tych postulatów i ułatwić kontakt z leśnikami. Dlatego w każdym nadleśnictwie i dyrekcji regionalnej wyznaczamy osoby do kontaktu – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
Z jakimi sprawami można zwracać się do konsultanta?
Do konsultantów można kierować uwagi nt. prowadzenia gospodarki leśnej i propozycje ochrony. Do zadań konsultanta należy również koordynacja inicjatyw społecznych odnośnie lasów, zgłaszanych do nadleśnictwa bądź regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
Wszelkie inne sprawy, którymi zajmuje się nadleśnictwo bądź regionalna dyrekcja Lasów Państwowych są prowadzone dotychczasowym tokiem. Konsultant nie zastępuje więc sekretariatu i nie jest osobą, która prowadzi infolinię.
Konsultantami zostają osoby już zatrudnione Lasach Państwowych. Kontakt z otoczeniem społecznym będzie dla nich dodatkowym zadaniem. Godziny pracy konsultantów pokrywają się z godzinami pracy nadleśnictwa bądź RDLP.
Stawiamy na rozwiązania systemowe
Równocześnie z wprowadzeniem stanowisk konsultantów w Lasach Państwowych trwają prace prowadzące do realizacji celu, jakim jest zwiększenie roli ochronnej i społecznej lasów. Doszło do zmian organizacyjnych na poziomie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, gdzie po raz pierwszy w historii wyodrębniony został pion organizacyjny ds. ochrony zasobów przyrodniczych. Specjalny zespół analizuje we współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska propozycje związane z ochroną lasów. Formułowane są jednolite kryteria, wg których wskazane zostaną obszary do potencjalnych wyłączeń z gospodarki.
- Leśnictwo skupia szereg interesariuszy, którzy nie zawsze mają świadomość łączących ich współzależności. Przyjmując kierunek na ochronę lasów, nie możemy zapominać o ich roli gospodarczej. Naszym zadaniem jest, by w sposób przemyślany i mądry doprowadzić do tego, by wzrost ochronnej roli lasów odbył się z korzyścią dla wszystkich przedstawicieli strony społecznej – deklaruje Witold Koss.